Minna Palmqvist
Kolekcja: “Intymnie społeczna 7.11”, 2011
Fot.: Anna Rönnqvist
Dzięki uprzejmości
artystki |
Niebawem do Torunia
przyjedzie Woody Allen. Mimo, że reżyser nieustannie przekracza samego siebie i
własną konwencję filmową, nadal szuka inspiracji w sztukach pięknych i nieustępującemu
im urokowi kobiecego ciała. Dlatego też, zaraz po Barcelonie i Paryżu,
zdecydował się na Toruń. Film będzie nosił tytuł O północy w Toruniu i
jest kontynuacją O północy w Paryżu –
jeszcze nadal uznawanych za światową stolicy sztuki i mody.
Za plenery odpowiada
Marcin Gładych – reżyser mający doświadczenie w przenoszeniu scenografii w
czasie (Panoptikon). Kostiumy aktorów
możemy zobaczyć już teraz na wystawie, która potrwa do 26 maja 2013 r. Wystawa Cuda
Niewidy prezentowana przez tutejsze Centrum Sztuki Współczesnej jest
wprowadzeniem mieszkańców miasta w projekt przed pojawieniem ekipy filmowej.
Cuda pokazywane na wystawie przeobrażają się w Niewidy o północy każdego dnia i
rozpoczynają wędrówkę po mieście.
Co wieczór na
poszukiwanie aktorek-modelek pierwsi wyruszają Kim Hagelind i Daniel Widrig.
Hagelind jest autorem obiektów Oscylony, utrzymanych w rzeźbiarskiej
stylistyce i czytelnych elementach trójwymiarowej głębi (nosi się je od pasa w
górę, bez rękawów). Razem z Widrigiem, autorem biżuterii drukowanej w 3D z
poliamidu, poszukują osób przede wszystkim silnych, którym byłoby ładnie w
czerni. Płeć nieistotna.
Za montaż obrazu i
dźwięku będzie odpowiadała Ruth Hogben – twórczyni filmowa, która pracuje z
projektantami i fotografami mody. Jako swoją wizytówkę na wystawie pokazuje
wybór prac Garetha Pugha. Tworzy on geometryczne czarno-białe stroje, często
określane jako rzeźby do noszenia. Autor opisuje swoje projekty jako dotyczące
"walki pomiędzy światłem a ciemnością". Drżyj zatem przyszły widzu
filmu Allena przed tym duetem.
Za efekty specjalne
odpowiada Iris Van Herpen. W swojej kolekcji autorka próbuje przedstawić
rzeczywisty ruch i moc ciała. Uwaga! Jej prace elektryzują! Iris jest
projektantką, która inspirując się badaniami naukowymi, bada możliwości mody w
przyszłości, zatem producentom O północy w Toruniu trudno sprecyzować
czas realizacji całego projektu.
Także Yuima Nakazato
tropi możliwości mody bez pozostawania uwiązanym w ramach tradycyjnych reguł.
Interesują go elementy dekoracyjne, sposób, w jaki ubrania układają się na
ciele, a także elementy strukturalne. Kostium, który Nakazato prezentuje na
wystawie na pewno będzie nosił(a) główny bohater filmu Allena. Yuima bez
odpowiedzi pozostawia pytanie o to, czy Fergie albo Lady Gaga, które bardzo
lubią nosić ubrania jego pomysłu, starają się o rolę w filmie Allena.
Osobny wpis należy się
Tomoko Hayashi. Podobnie uznała kuratorka Cudów Niewidów, Dobrila Denegri,
umieszczając jej prace w wyodrębnionej przestrzeni sali wystawowej. Ta
multidyscyplinarna artystka i projektantka szkoliła się w tradycyjnej
japońskiej sztuce farbowania i projektowania w Kioto. To wnosi silne poczucie
estetyki i wartości filozoficznych do jej twórczości. Rozważa zagadnienia
komunikacji i intymności w naszym zabieganym społeczeństwie. W kolekcji Zwierciadło
łzy-klejnot bada ludzkie emocje związane ze łzami. Myśl towarzysząca jej
twórczości, opowieści przez nią snute i piękno efektów pracy możliwe, że będą
ściśle wpisane w główny wątek filmu Allena.
Wygląda na to, ze film
będzie refleksyjny w wymiarze „cyborgicznym”, po który wcześniej Allen nie sięgał.
Wystarczy obejrzeć przekraczające tradycyjną konwencję suknie, płaszcze i
biżuterię autorstwa Minny Palmqvist, Emilii Tikka oraz Miny Lundgren.
Szczególnie Tikka analizuje ludzkie ciało jako podmiot i środek wypowiedzi,
zastanawia się nad jego technicznym aspektem, maszynami i komputerami jako
inspiracją dla mody. Lundgren natomiast na pewno uprości ową skomplikowaną
wypowiedź artystyczną, ponieważ wprawiła się w poszukiwaniu czynnika
jednoczącego różne estetyki i ekspresje, gdzie proste i skomplikowane
konstrukcje tworzą jedność.
Marloes ten Bhomer
przygotowała kolekcję butów prowokacyjnych i nieziemskich, alternatywnych dla
istniejących języków i typologii projektowych. Każda z nas, was i z nich będzie
chciała włożyć na stopy buty Bhomer, żeby dumnie kroczyć przez Bulwar
Filadelfijski i – cóż, że nie na Bulwarze Zachodzącego Słońca – ale podglądać
hollywoodzką ekipę.
Za ubranie drugiej
krańcowej części ciała kobiecego odpowiada Anna Rajevicm, która pracuje na
pograniczu rzeźby i projektowania. Przekształca sylwetki, szczególnie głowy,
zakładając na nie złożone elementy zdobnicze. Te luksusowe modowe artefakty
tworzą niezależne dzieła sztuki i zaciera granice pomiędzy modą a sztukami
pięknymi.
Drugim reżyserem filmu
Woddy'ego Allena prawdopodobnie będzie Hussein Chalayan. Na wystawie Cuda
niewidy możemy zobaczyć jego film pt. Nieobecna obecność. Chalayan
jest jednym z najwybitniejszych i najbardziej odkrywczych projektantów mody,
który w swoich pracach na wystawie w CSW pokazuje problem hybrydyzacji poprzez
łączenie dyskursów związanych z różnymi dziedzinami życia oraz wypracowania na
tej drodze metod produkcji, które stają się przyczynkiem do wyłonienia
nowatorskich koncepcji artystycznych i projektowych. W swoim filmie Nieobecna
obecność, do którego zaangażował Tildę Swinton, podejmuje kwestię
tożsamości wpisanej w DNA i stawia pytanie, czy i do jakiego stopnia jednostki
mogą adaptować się do nowego środowiska.
Także Bogomir Doringer
snuje głębszą refleksję. Zastanawia się w swoich pracach nad sposobem nieustannego
kreowania tożsamości i osobowości, a także zmianą postrzegania swojej osoby.
Tekst: Magdalena Kus
Cuda niewidy
kuratorka Dobrila
Denegri.
Centrum Sztuki
Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu
15 marca – 26 maja 2013
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz